جوانان افغان

در گستره رسانه ها

جوانان افغان

در گستره رسانه ها

تاریخچه هرات باستان

تاریخچه هرات باستان

هرات قبل از کشف اقیانوس هند در گذرگاه جاده ابریشم قرار داشت و نقش بزرگ را در تجارت میان شبه قاره هند، شرق میانه، آسیای مرکزی و اروپا بازی می‌کرد. هرات از لحاظ موقعیت جغرافیایی در طول تاریخ بستر مناسب تلاقی مدنیت‌های شرق و غرب نیز به شمار می‌رفت. ازینرو هرات یکی از گهواره‌های تمدنی تاریخ پر بار خراسان شناخته می‌شود. تاریخ سیاسی هرات پر از فراز و نشیب است. چنانچه هرات همواره میدان لشکر کشی‌ها جنگهای اشغالگرانه، ویرانگرانه و گذرگاه جهان‌گشایان نیز بوده است. روی تصادفی نیست که تاریخ هرات مشحون از مبارزات آزادی خواهانه و استعمار شکن بوده‌است.

ادامه مطلب ...

گزارش در مورد کشتار غیر نظامیان

. گزارش حفاظت از افراد ملکی در درگیر های نظامی متعاقب اختیارات وظیفوی هیت معاونت سازمان ملل 2008 ) شورای امنیت جمع آوردی گردیده . هیت معاونت ) متحد در افغانستان تحت قطح نامه 1806 سازمان ملل متحد در افغانستان نظارت مستقل و بیطرفانه حوادث که تلفات و زخمی شدن افراد غیر نظامی و ویرانی های زیر بناهای ملکی را در بر داشته باشد انجام میدهد، و فعالیت ها بهدف کاهش اثرات جنگ بالای افراد ملکی را انجام میدهد. افسران حقوق بشر دفتر یونما ( افغانی و بین المللی) مستقر در تمام دفاتر ساحوی و ولایتی یونما ، تخنیک های وسیع برای جمع آوری معلومات روی قضایائی مشخص بدون در نظر داشت موقعیت ویا آنکه کی مسول است بکار می برند. این معلومات پیش از آنکه درج دیتابیس گردد با منابع دیگر برسی گردیده تا از نگاه اعتبار و اطمینان مورد رضایت افسران حقوق بشر که تحقیقات را اجرا می نمایند باشد . آما نظر به محدودیت های برخاسته از محیط کاری مانند حالت مشارکتی بعضی از عملیات و نانوائی منابع معلوماتی اولیه در تفکیک میان نظامیان مختلفه/شورشیان مختلفه ، یونما دسته بندی معین مسولیت ها را برای حادثات مشخص ننموده غیر از آنکه به قوای طرفدار دولت و یا عناصر ضد دولتی نسبت بدهد.یونما ادعا ندارد که احصایه داده شده درین راپور مکمل مییاشد . ممکن طوری هم باشد که نظر به محدویت ها در محیط عملیاتی یونما در راپور های تلفات افراد ملکی محدد باشد. در جنوری سال 2009 یونما یک دیتابیس را به منظور جمع آوری و تحلیل معلومات مشتمل بر جدا سازی بر اساس سن و جنسیت را معرفی نمود.

2. در مطابقت به اختیارات وظیفوی که سط قطع نامه شورای امنیت 1806 2008 ) فقره (ج) ، بخش )، حقوق بشر دفتر یونما ( حقوق بشر دفتر یونما) یک سلسله فعالیت ها را به هدف کاهش اثرات جنگ بر افرارد ملکی روی دست گرفته است مشتمل بر راپوردهی از طریق سر منشی ملل متحد به شورای امنیت، نمایند خاص سرمنشی سازمان ملل متحد در افغانستان ، یونما ، هماهنگ کننده کمک های عاجل بشری ، و میکانیزم های دیگر ملل متحد . بحش حقوق بشر ملل متحد با سطوح ا راکین دولتی ، قوای بین المللی و دیگران به منظور تقویت اجابت به قوانین بین المللی و حقوق بشری بحث می نماید . این سسلسله فعالیت ها را روی موضوعات حفاظت از افراد ملکی با کمسیون مستقل حقوق بشر ، جامعه بشری ، و اعضاء جامعه مدنی نیز انجام میدهد.

ادامه مطلب ...

هند یا هندوستان با نام رسمی جمهوری هند (هندی: भारत गणराज्य؛ تلفظ

هند

هند یا هندوستان با نام رسمی جمهوری هند (هندی: भारत गणराज्य؛ تلفظ: بهارت گنراجیا) کشوری در جنوب آسیا است که پایتخت آن دهلی نو است. هندوستان از شمال باختری با پاکستان؛ از شمال با چین، بوتان، نپال و تبت؛ و از شمال خاوری با برمه و بنگلادش همسایه‌است. همچنین هند از باختر با دریای عرب، از خاور با خلیج بنگال، و از جنوب نیز با اقیانوس هند مرز آبی دارد.

پهناوری هندوستان ۳،۲۸۷،۲۴۰ کیلومتر مربع (هفتم در جهان، ۲ برابر ایران) است. بیشتر سرزمین هندوستان پست و هموار است و رشته‌کوه‌های بزرگ هیمالیا و هندوکش که در شمال کشور قرار دارد باعث شده‌است که رطوبت و ابرهای باران زا به شمال آسیا نفوذ نکند و در نتیجه هند کشوری پرباران و مرطوب و دارای خاک بسیار حاصلخیز است. این موضوع باعث شده‌است که این کشور جمعیت بسیار فراوانی داشته باشد.

جمعیت هندوستان حدود ۱،۱۴۸ میلیون تن (براورد ۱۳۸۷) است که دومین کشور پرجمعیت جهان پس از چین به شمار می‌آید. بندر بمبئی (مومبائی) با جمعیتی نزدیک به ۱۴ میلیون تن، پرجمعیت ترین شهر هند است. هند بیش از سی و پنج شهر بزرگ با جمعیت بالای یک میلیون تن دارد. بمبئی (مومبائی)، دهلی، کلکته، مدرس، بنگلور، حیدرآباد، اگرا، میسور، جی‌پور، گوا، پونا، بوپال، تریفندرام، سورت ، کانپور و احمدآباد از شهرهای مهم این کشور پهناور هستند.

هندوستان دارای تاریخ و فرهنگ بسیار کهن و پرباری می‌باشد که به ۳ هزار سال پیش از میلاد می‌رسد. هندوستان سرزمین نژادها، زبان‌ها، آیینها، و فرهنگهای فراوان و گوناگون می‌باشد. در هند صدها زبان و هزاران گویش و لهجه وجود دارد. علاوه بر زبان هندی و زبان انگلیسی که زبان‌های اصلی هند هستند، ۸ زبان دیگر نیز رسمی هستند.

هندوستان از فرهنگ ایران و زبان فارسی تاثیر بسیاری پذیرفته‌است. زبان فارسی در دورهٔ غزنویان به هند راه یافت و با تأسیس امپراتوری مغول هندوستان، زبان رسمی شد. زبان فارسی هندوستان شاعران بزرگی همچون بیدل دهلوی، و امیر خسرو دهلوی و دستگاه شعری سبک هندی را در خود پروراند. زبان فارسی تاثیر فراوانی بر زبان‌های هندوستان به‌ویژه زبان اردو گذاشته‌است. زبان فارسی پیش از آنکه هندوستان مستعمره انگلستان شود (سده ۱۹ میلادی)، دومین زبان رسمی این کشور و زبان فرهنگی و علمی به‌شمار می‌رفت

ادامه مطلب ...

اهمیت قدرت تصمیم گیری

اهمیت قدرت تصمیم گیری

انسان در مسیر زندگی خود با انواع مسائل و مراحلی مواجه می‌شود که ناگزیر از تصمیم گیری است. تصمیم گیری نقش گسترده‌ای در زندگی آدمی دارد. از تصمیم گیریهای جزئی در امور کوچک گرفته، تا تصمیم گیریهای بسیار بزرگ و پراهمیت. برخی از تصمیم گیریها چنان به راحتی صورت می‌گیرند که شاید ما چندان توجهی به آنها نمی‌کنیم، اما در مقابل مسائلی نیز در زندگی وجود دارند که اقدام به تصمیم گیری در مورد آنها شاید مدت زمان طولانی وقت لازم داشته باشد. در هر حال اهمیت این تصمیم گیریها به لحاظ اهمیتی که اکثر آنها در سرنوشت فرد دارند، بسیار زیاد است و چه بسا تعلل در شناخت راههای تصمیم گیری بهتر ، عواقب جبران ناپذیری را برای فرد به بار آورد.

عوامل موثر در قدرت تصمیم گیری

نوع مشکل

در مورد سهولت تصمیم گیری ، نوع مشکل نقش اساسی دارد. مشکلات کوچکتر معمولا خیلی راحتتر حل می‌شوند، چون تصمیم گیری در مورد آنها راحتتر صورت می‌گیرد. اما مشکلات پیچیده‌تر به لحاظ نیازی که به اطلاعات تخصصی‌تر دارند و اغلب چند جنبه مختلف از زندگی فرد را شامل می‌شوند، با روند کند تصمیم گیری مواجه هستند. علاوه بر این مشکلاتی نیز وجود دارند که زمان در تصمیم گیری برای آنها بسیار اهمیت دارد، بطوری که در یک مدت زمان کوتاه ، باید تصمیم گیری مهمی را انجام دهد. در مورد این نوع موارد توجه به قدرت تصمیم گیری و بالا بردن توان آن حائز اهمیت است.

ادامه مطلب ...

آموزش مختصر Ms Word

آموزش Ms Word

ابزار های روی نوار ابزار Standard

1) ‌‌New (پرونده جدید ):

از طریق این گزینه شما مىتوانید یک فایل و سند جدید باز کنید و در یک لحظه مىتوانید چندین سند باز کرده و روى همه آنها کار نمایید.

2) Open : (باز نمودن سندهاى قبلى)

 شما با زدن این دکمه میتوانید سراغ سندها و فایلهای ذخیره شده قبلى رفته و آنهارا مجددا" فرا خوانده و تغییرات جدیدى روى آنها داده و یا چاپ نمایید.

تذکر: جهار فایل یا سند آخرى که اخیرا" کار نموده و ذخیره نموده اید در حافظه کامپیوتر در قسمت File در پایین به ترتیب موجود است و با کلیک

روى آنها میتوانید سریعا" به آنها دسترسى پیدا نمایید.

3) Save : (ذخیره نمودن تغییرات و سند )

 بعد از شروع به کار با سند جدید بهتر است آن را هر چه سریعتر با استفاده از این دکمه با یک عنوان خاص و معنی دار (File Name ) در پوشه مشخص خودمان که پیدا کردن آن سهل الوصول باشد( (Save in (folder) ذخیره نماییم.

تذکر 1: یک سند فقط برای ذخیره نمودن بار اول احتیاج به مشخص کردن نام سند و محل قرار گرفتن یا پوشه دارد و بعد از آن با ایجاد تغییرات جدید و زدن این دکمه تغییرات را بدون سوال در همان سند و همان مکان بطور اتوماتیک وار انجام مىدهد.

تذکر 2: قبل از چاپ سندى حتما" تغییرات جدید را ذخیره نمایید.

تذکر 3: اگر نیاز داشتید سند ذخیره شده قبلى را کنار سند دیگرى از همان سند با تغییرات جدید داشته باشد بعد از ایجاد تغییرات روی سند روی گزینه File از میله فهرست دکمه ...Save as زده و سند تغییر یافته جدید را با اسم دیگری ذخیره نمایید. در اینصورت شما سند قبلى خود را بدون تغییرات جدید در کنار تغییر یافته آن خواهید داشت. مىتوانید حتى نوع فایل را File type نیز عوض نمایید.

ادامه مطلب ...